Huge Russia-based disinformation network about Ukraine war disabled | CBC News

0
2


A sprawling disinformation network originating in Russia sought to use hundreds of fake social media accounts and dozens of sham news websites to spread Kremlin talking points about the invasion of Ukraine, Meta revealed Tuesday.

The company, which owns Facebook and Instagram, said it identified and disabled the operation before it was able to gain a large audience. Nonetheless, Facebook said it was the largest and most complex Russian propaganda effort that it has found since the invasion began.

The operation involved more than 60 websites created to mimic legitimate news sites including the Guardian newspaper in the United Kingdom and Germany’s Der Spiegel. Instead of the actual news reported by those outlets, however, the fake sites contained links to Russian propaganda and disinformation about Ukraine.

More than 1,600 fake Facebook accounts were used to spread the propaganda to audiences in Germany, Italy, France, the U.K. and Ukraine.

The findings highlighted both the promise of social media companies to police their sites and the peril that disinformation continues to pose.

“Video: False Staging in Bucha Revealed!” claimed one of the fake news stories, which blamed Ukraine for the slaughter of hundreds of Ukrainians in a town occupied by the Russians.

Meta said the operation involved more than 60 websites created to mimic legitimate news sites including the Guardian newspaper in the U.K. and Germany’s Der Spiegel. (Tony Avelar/The Associated Press)

The fake social media accounts were then used to spread links to the fake news stories and other pro-Russian posts and videos on Facebook and Instagram, and on other platforms including Telegram and Twitter. The network was active throughout the summer.

“On a few occasions, the operation’s content was amplified by the official Facebook pages of Russian embassies in Europe and Asia,” said David Agranovich, Meta’s director of threat disruption. “I think this is probably the largest and most complex Russian-origin operation that we’ve disrupted since the beginning of the war in Ukraine earlier this year.”

Thousands of followers

The network’s activities were first noticed by investigative reporters in Germany. When Meta began its investigation it found that many of the fake accounts had already been removed by Facebook’s automated systems. Thousands of people were following the network’s Facebook pages when they were deactivated earlier this year.

Researchers said they couldn’t directly attribute the network to the Russian government. But Agranovich noted the role played by Russian diplomats and said the operation relied on some sophisticated tactics, including the use of multiple languages and carefully constructed imposter websites.

Since the war began in February, the Kremlin has used online disinformation and conspiracy theories in an effort to weaken international support for Ukraine. Groups linked to the Russian government have accused Ukraine of staging attacks, blamed the war on baseless allegations of U.S. bioweapon development and portrayed Ukrainian refugees as criminals and rapists.

“Even though Russia is fully involved in Ukraine in the military conflict, they’re able to do more than one thing at a time,” said Brian Murphy, a former Department of Homeland Security intelligence chief who is now a vice president at the counter-disinformation firm Logically. “They have never stopped their sophisticated disinformation operations.”

Social media platforms and European governments have tried to stifle the Kremlin’s propaganda and disinformation, only to see Russia shift tactics.

A message sent to the Russian Embassy in Washington, asking for a response to Meta’s recent actions, was not immediately returned.



Source link

Previous articleEbola deaths in Uganda rise to 23 as outbreak grows | CBC News
Next articleWATCH | Mokoena nets delicious match-winning free-kick for Bafana against Botswana | Sport
SATARK NEWS ENGLISH was launched in 2020. And in just a few months, it became the famous English news website in India and abroad. And now we publish with three different languages English, Hindi, and Urdu.